Vad är din aktivitetsnivå?

23.10.2018

Hammarbybacken eller Mount Everest?.

Har du någon gång reflekterat över hur du ena stunden kan vara fullt övertygad om att du ska göra någonting på ett visst sätt, för att i nästa stund vara helt oförmögen att göra så? Har du exempelvis känt att du mår bra av att röra på dig och bestämt dig för att du ska börja träna tre mornar i veckan. För att sen, när klockan ringer, inte förstå hur du kunde vara så övertygad om att det här var en bra idé. Kanske känns det ungefär lika jobbigt att snöra på sig träningsskorna, som om du skulle bestiga världens högsta berg.

Känner du igen dig?

Glöm då inte, att det faktiskt inte krävs en ny livsstil bara för att börja träna. Det är inget superkomplicerat och invecklat som vi behöver anpassa hela våra liv efter. Om du tänker efter så har du troligtvis redan både träning och aktivitet som en naturlig del i din vardag. Förklädd i sysslor som städning, att gå till affären eller kanske leka med barnbarnen.

Börja utgå från dig själv!

Utgå från dig själv och den aktivitetsnivå du har idag. Först då kan du med små steg börja navigera i rätt riktning – och sluta förbövelen att jämföra dig med andra! Ett första steg kan vara så simpelt som att med jämna mellanrum ställa sig upp. Trycket på diskarna när vi sitter är nämligen sex gånger så stor som när vi står. Inte konstigt är det väl då, om ryggen börjar bråka efter en lång arbetsdag?

Prova något nytt!

Skapa dem bästa möjliga förutsättningarna för dig själv, förutsättningar som innebär att du faktiskt kommer ut och rör på dig. Ett tips är att lägga fram dina träningskläder redan kvällen innan. För att sen, när du vaknar på morgonen, inte behöva ge det så mycket som en tanke. När du inser att du står där, klockan sju på morgonen, iklädd dina träningsbrallor istället för kostymbyxor så har du i alla fall oddsen på din sida. Steget utanför dörren blir inte lika stort och kanske har Mount Everest snarare börjat påminna om Hammarbybacken.

Psst!

hammarbybacken

Har du idétorka? Ta ett titt bland våra aktiviteter  HÄR eller något av PT- Mias inlägg HÄR.

Och som en sista motivator; att testa en ny aktivitet är inte bara bra för fysiken – det sätter även hjärnan i trim!

Bli först med att kommentera inlägget

Ladda ned på Google Play