Bilder från det sociala mediaflödet

17.9.2018

Ett luftslott att gå in i väggen för

Stilistiska bilder av färgsprakande exotiska frukter och krämiga smoothies. Uppdateringar som illustrerar hur väckarklockan som ringer 4.55 låter som fågelkvitter på Galapagos. Morgonstund har guld i mun, andas in den friska morgonluften och river av milen innan det är dags för ägg Benedict och koffeinfritt kaffe. Följt av en åtta timmars arbetsdag, matlådan i metall ligger redan nerpackad i väskan. Innehållet är grönt och skönt, inget rött kött. Självklart ekologiskt och kravmärkt och svanmärkt, gärna allt på samma gång. Skrollar ner och ser en kattunge som leker med en sköldpadda, tiotusentals kommentarer bekräftar hur söta de är tillsammans. Skrollar lite till och får bevittna ett personbästa i marklyft, hejaropen haglar.

Nyhetskälla

Majoriteten svenskar har idag Facebook som primär nyhetskälla. Vad som dyker upp baseras på: vad vi gillar, vad som för stunden är trendigt samt vilka som är våra vänner. Vi ser det vi vill se, åsiktskorridoren har aldrig varit trängre och vi har aldrig varit mer lik vår granne. Vi behöver inte längre ta in sånt som ligger utanför vår förståelsehorisont. Vårt Facebookflöde fylls kontinuerligt med argumentativa texter och bilder vilka återskapats från redan lästa texter. Genom dessa skapar vi sammanhang som visar upp nya perspektiv på det redan lästa. Problemet blir då informationsflödet baseras på: vad vi gillar, vad som för stunden är trendigt samt vilka som är våra vänner. Vikten av intertextualitet blir tydligare när vi inte längre utsätts för ny information som kommer utifrån. Istället fortsätter vi likt ett ständigt pågående ekorrhjul att lapa information från flödet. Fler smoothies, klockan ringer 3.30, milen under 40. Det låter ju för bra för att vara sant.

En vision av bilder

De bilder som målas upp framför våra ögon tolkas omedelbart av mottagaren tillskillnad från att läsa en tung faktatext. Vi behöver inte reflektera utan fortsätter skrolla. Känslor väcks och drömmen om att leva lika idealiskt som våra Facebookvänner förstärks – lika idealiskt som sammantaget av våra Facebookvänner. Strävan efter onåbara mål skapar såväl ångest och stress som känslan av att inte duga. Ingen kan väl leva lycklig i den fantasivärld som vi alla är medskapare till? Men vad gör väl det när känslorna tar över, när patos återigen segrar över logos. Kan de så kan jag. Vi, och då menar jag vi som underkastar oss den propaganda som hälsobranschen utsätter oss för ska träna som eliten, äta som eliten och till råga på det sköta både heltidsjobb och familj. Något som tidigare varit ägnat en specifik målgrupp som vetat om vad de gett sig in på och dessutom fått professionell hjälp för att ta sig dit.

Hälsa då och nu

Sociala media, bilder, luftslott

Att leva hälsosamt har varit något majoriteten av oss har strävat efter i alla tider. Men under de senaste åren har det hänt något, vad som tidigare ansetts vara hälsosamt är inte längre hälsosamt. Det räcker inte längre att äta en frukt om dagen, men lägg till ett prefix och ät dig mätt på superfrukter så har du kommit ett steg på vägen. Strävan efter att ”bara” leva hälsosamt var på den tiden då vi satt med papperstidningar som tog upp hela frukostbordet. Det är nya tider nu, vi kan inte vänta på att information ska tryckas i en fysisk tidning. På den tiden hinner vårt Facebookflöde fyllas med så mycket prestationer och måsten att vi redan är halvvägs in i väggen. Vi tillsammans med resten av våra Facebookvänner.

Bli först med att kommentera inlägget

Ladda ned på Google Play