En amatörlöpares enkla tips för att hitta tillbaka till löpningen!

10.8.2017

Nu är det mindre än en månad kvar till tjejmilen, och jag har äntligen kommit in i lite träningsflow. Eller, jag har i alla fall börjat…!

Efter att ha googlat lite klassiska tips från proffs runtom i världen om hur man enklast ska komma igång, bestämde jag mig för att ge dem ett ärligt försök. Det var med all rätt dags eftersom jag redan var stressad över att ha börja träna alldeles för sent… men, bättre sent än aldrig!

Om jag kan, så kan du! Här kommer mina bästa amatörtips för att du också ska ta dig till hela vägen mållinjen nästa månad!

  1. Det är ALDRIG för sent att börja. Snöra på dig skorna och börja med 5km, och öka lite för varje gång. Det är 4 veckor kvar, och det är inte omöjligt att hinna träna åtminstone 2 gånger per vecka – håll dig till 6-8 km de första veckorna för att sedan öka ju närmare loppet du kommer. Om vi ska vara ärliga mot varandra handlar ju mycket om att inte tappa motivationen, så ta det lugnt i början!
  1. Lyssna på peppmusik! Om du, som jag, behöver lite hjälp med spellistor så har Spotify redan gjort jobbet åt oss. Mina två favoriter just nu är “Girl Power Workout” (att sjunga med i Madonna gör ju springturen SÅ mycket roligare), och “Oldies Playlist” för att du oundvikligen kommer springa snabbare till RESPECT med Aretha Franklin. Plus, vem vill inte sjunga med?

  1. Håll koll på dina framsteg! Skriv ned hur långt och snabbt du sprang häng upp på kylen eller någonstans där du ser det. Det kommer definitivt motivera dig till att fortsätta, om inte annat kommer du bli påmind om att det kanske är dags att ge sig ut på en runda för att fylla på listan.
  1. Just do it! Nike har sagt det länge och det bara att tro på det, de vet ju trots allt vad de sysslar med. Du förlorar inget på att sätta på sig löparskorna och ge dig ut. Inga ursäkter! (nej, inte ens sommarregn!)
  1. Strecha, stretcha, stretcha! Det är enkelt att glömma när man är helt slut efter en runda och helst bara vill hoppa in i duschen, men så viktigt! Kolla mitt nästa blogginlägg med Mia Mansfeldt för strechinspiration och bra övningar.

 

Känner du att det är dags att dra igång? Kommentera det här inlägget om du behöver en löparpartner i Stockholm – och glöm för guds skull inte att anmäla dig till att springa tjejmilen med Still Active. Det är Girl Power från sin absolut bästa sida!

–Signe

 

Bli först med att kommentera inlägget