En amatörlöpares enkla tips för att hitta tillbaka till löpningen!

10.8.2017

Nu är det mindre än en månad kvar till tjejmilen, och jag har äntligen börjat hitta tillbaka till löpningen. Eller, jag har i alla fall börjat…!

Efter att ha googlat fram lite klassiska tips från proffs runtom i världen om hur man enklast ska komma igång, bestämde jag mig för att ge dem ett ärligt försök. Det var med all rätt dags eftersom jag redan var stressad över att ha börja träna alldeles för sent… men, bättre sent än aldrig!

Om jag kan, så kan du!

Här kommer mina bästa amatörtips för att du också ska ta dig till hela vägen mållinjen nästa månad!

  1. Det är ALDRIG för sent att börja. Snöra på dig skorna och börja med 5km. Därefter kan du öka distansen lite för varje gång. Det är 4 veckor kvar, och det är inte omöjligt att hinna träna åtminstone 2 gånger per vecka. Håll dig till 6-8 km de första veckorna för att sedan öka ju närmare loppet du kommer. Om vi ska vara ärliga mot varandra handlar ju mycket om att inte tappa motivationen, så ta det lugnt i början!
  1. Lyssna på peppande musik! Om du också behöver lite hjälp med spellistor så har Spotify redan gjort jobbet åt oss. Mina två favoriter just nu är “Girl Power Workout” (att sjunga med i Madonna gör ju springturen SÅ mycket roligare), samt “Oldies Playlist” för att du oundvikligen kommer springa snabbare till RESPECT med Aretha Franklin. Och dessutom, vem vill inte sjunga med i dessa härliga låtar?

  1. Håll koll på dina framsteg! Skriv ned hur långt, men även hur snabbt du sprang och häng upp det på kylen eller någonstans där du ser det. Det kommer definitivt motivera dig till att fortsätta, om inte annat kommer du bli påmind om att det kanske är dags att ge sig ut på en runda för att fylla på listan.
  1. Just do it! Nike har sagt det länge och det bara att tro på det, de vet ju trots allt vad de sysslar med. Du förlorar inget på att sätta på sig löparskorna och ge dig ut. Inga ursäkter! (nej, inte ens sommarregn!)
  1. Strecha, stretcha, stretcha! Det är enkelt att glömma när man är helt slut efter en runda och helst bara vill hoppa in i duschen, men så viktigt för att löpningen ska förbättras! Kolla även in nästa blogginlägg med Mia Mansfeldt för strechinspiration och bra övningar.

Känner du att det är dags att dra igång?

Tillsammans kommer vi igång med löpningen igen. Behöver du tips så hittar du dem här och behöver du dessutom hjälp med tekniken kan du spana in pt-Mias inlägg!

Kommentera det här inlägget om du behöver en löparpartner i Stockholm. Och glöm inte att anmäla dig till att springa tjejmilen med Still Active. Det är Power från sin absolut bästa sida!

–Signe

Bli först med att kommentera inlägget

Ladda ned på Google Play