Mandelkakor doppade i choklad med Hälso-Helen

18.4.2019

Supergoda och sockerfria mandelkakor doppade i choklad

Idag börjar påskledigheten för många, så jag vill börja med att önska er alla en underbar lång-helg. Med dessa mandelkakor kan jag också lova dig att den blir något bättre!

Därför delar jag denna vecka en av mina (och familjens) absoluta favoritkakor. Jag brukar baka dem med mandelsmör men det går lika bra att byta ut det till något annat nötsmör. De går snabbt att göra och passar perfekt att förvara antingen i kylen (i upp till en vecka) eller i frysen och ta fram till fikat.

Men jag vill också skriva om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen socker! Sedan några år tillbaka har jag lagt om min kost till att vara sockerfri. Det betyder att mitt påskägg ser något annorlunda ut. Det fylls nämligen inte med smågodis, det fylls med sockerfri-konfekt, bland annat dessa mandelkakor. Påsken är, kanske inte helt oväntat, en av tiderna på året då vi äter som mest godis. Enligt Jordbruksverket åt vi svenskar 17kg godis per år mellan 2000 – 2014. Sen dess har siffran minskat något, men vi äter fortfarande 14kg godis – per person – per år! Jag hoppas att vi tillsammans kan få ner den årliga konsumtionen av socker tillsammans, trots att man definitivt ska unna sig lite godis då och då! Ett bra första steg är att prova de många alternativen som finns, jag har många tips, bland annat mina favoriter – mandelkakor.

INGREDIENSER

Till ca 10-12 mindre kakor behöver du:

100 g mandelsmör (eller annat nötsmör)
1 msk kokosmjöl
1 dl kokosflingor
4 urkärnade dadlar
2 msk kokosolja 
Mörk choklad att doppa kakorna i 

Eftersom jag älskar att laga allt från grunden, till och med att skapa så många av ingredienserna själv som möjligt! Därför har jag även delat mitt recept på mandelsmör. Vill du, precis som jag, göra allt från grunden hittar du recept på hur du gör ditt egna mandelsmör här: Hemmagjort mandelsmör

INSTRUKTIONER

1. Mixa samman alla ingredienser (utom chokladen) i en matberedare till en jämn smet.

2. Forma kakor och lägg upp på ett fat/bricka med bakplåtspapper

3. Frys i minst 1 timme så att de stelnar helt.

4. Värm chokladen i ett vattenbad eller värm försiktigt i mikro. Doppa kakorna i den smälta chokladen.

5. Förvara i kyl eller frys och ta fram en stund innan servering.

Smaklig måltid!

-Helen

Om du också tycker det är spännande hur vår kost faktiskt påverkar vår kropp. Hur man äter för att må så bra som möjligt! Då tipsar jag dig verkligen om denna föreläsning med Maria Borelius, klicka HÄR för att läsa mer: www.stillactive.se/butik/forelasning-halsorevolutionen

Bli först med att kommentera inlägget