Hälso-Helens overnight oats med äpple och kanel

10.4.2019
Mitt bästa mellis: Overnight oats

Här kommer receptet på mitt absoluta favoritmellanmål, overnight oats. Det är till och med så pass gott att jag nästan äter det varje dag! Eftersom det är både äpple och kanel i, med en touch av sötma från honungen, påminner mellanmålet mig även om sommarens äppelpajer. Det fungerar lika bra på eftermiddagen som till frukost och vill du ha en lite hälsosammare efterrätt? Varför inte äta den då också! Jag äter den allt som oftast till mellanmål, men rekommenderar den som sagt även till frukost. Vanligtvis toppar jag den med lite bär och en skvätt mjölk! Så gott och full med nyttiga härligheter!

Overnight oats har verkligen blivit en riktigt favorit hemma hos mig, men inte bara där, det har blivit en favorit över hela landet! Trenden är antagligen till och med större än så! Namnet är som du ser på engelska, och ännu har denna kalla variant av gröt inte fått något ”svenskt namn”, men jag hoppas att det snart kommer.

Självklart finns det flera typer av recept, och ännu fler varianter med olika smaker. Du kan välja att lägga till något, eller kanske du vill ta bort något – och det är bara att prova dig fram! Det här är mitt favorit-recept på overnight oats och nästan alltid använder jag mig av detta! Låt mig inspirera dig! Jag älskar att testa mig fram och hoppas att du också gör det! Det enda som du måste tänka på med ”overnight oats” är att de måste stå i kylen över natten, oavsett recept, så glöm inte det! Låter man det inte stå tillräckligt länge blir det mest en blaskig röra…

1 portion Overnight oats

INGREDIENSER

Havregryn 1 dl
Mjölk 1 dl
Naturell yoghurt 1 dl
Chiafrön 1 msk
Malen kanel 1/2 tsk
Malen ingefära 1/4 tsk
Finhackad sötmandel 1 msk
Flytande honung 1 msk
Grovrivet äpple 1 dl

Toppa med hallon och sötmandel, eller ät precis som den är.

INSTRUKTIONER

Rör ihop alla ingredienserna, förutom toppingen, och förvara i skål eller bunke i kylskåp över natten. Ta fram dina overnight oats när du behöver energi och strö över lite sötmandel och hallon. (Eller om du väljer att äta den utan topping, eller med något annat).

PS. har du glömt att göra den kvällen innan så går det jättebra att göra den på morgonen därpå. Den behöver oftast inte stå så fasligt länge innan den är redo att avnjutas! Någon timme eller två brukar ge rätt konsistens, så länge vätskan är något uppsugen av havregrynen så har det blivit rätt!

Hoppas det smakar och att du nu kanske också har en ny favorit!
Ha det bra så länge,

-Helen

Vill du lära dig mer om spännande smaker så tipsar jag om aktiviteterna som du klickar HÄR för att hitta!

Och vill du komma i kontakt med mig, klicka HÄR!

Bli först med att kommentera inlägget

Ladda ned på Google Play