Jag provar pilates för första gången med Eva!

28.6.2017

Pilates är en av våra största träningsaktiviteter på Still Active. Låt mig berätta varför vi tycker det är så fantastiskt! Framförallt varför vi älskar att träna med Eva Söderholm, en av våra samarbetspartners!

Vad är Pilates?

Pilates är en träningsform där man tränar både medvetandet och kropp. Träningen är viktbärande och muskelstärkande med fokus på stabilitet och smidighet. Vilket är speciellt viktigt när man blir äldre och även för att förebygga benskörhet/osteoporos. Regelbunden träning hjälper till att bromsa ben-nedbrytningen som sker naturligt när man åldras. Självklart ger det även förbättrad muskelstyrka, koordination och balans. Detta bidrar till minskad risk för fall och frakturer. En av de viktigaste principerna inom just pilates är andningen. Många upplever att de andas lättare och orkar mer efter att ha börjat träna regelbundet. Med en starkare och smidigare kropp blir vardagen enklare!

Fungerar Pilates även för mig?

Det är en unik träningsform som fungerar för alla nivåer! Metoden kan anpassas till att passa alla och används såväl för rehabilitering efter skador som av vanliga motionärer och elitidrottare. Oavsett vilken nivå du startar från kommer du snart att känna en ökad styrka och välbefinnande. Tänk bara på att berätta för din instruktör om du har eller har haft några krämpor och besvär. Speciellt vad gäller skelettet, då kan övningarna anpassas till just dina behov. Det handlar nämligen inte bara om vad du gör, utan också hur du gör det!

Att träna med Eva

Att prova en ny träningsform kan vara både svårt och lite nervöst, men så fort jag började min privatlektion med Eva kände jag mig lugn. Tidigare har jag mest fokuserat på konditions- och intervallträning, så Pilates var ett helt nytt sätt att träna på. Framförallt var det något nytt att förstå sina kroppsrörelser. Tro mig, det var inte lätt! Under en timmes tid hjälpte Eva mig att förstå musklernas sammansättning, skelettet och andningen. Vanligtvis förstår jag övningarna när jag tränar relativt snabbt, så nu var det frustrerande att vara nybörjare och inte förstå dem. Däremot lärde jag mig snabbt eftersom Eva snabbt kunde se var mina svagheter i kroppen satt och kunde därför hjälpa att rätta till mina rörelser så att jag gjorde övningarna korrekt. Inga rörelser går för snabbt! Här fokuserar man istället på precision och anpassning till just din kropp. Det bästa med att träna med Eva var inte bara hennes uppmärksamma sätt att säkerställa att jag rörde mig rätt. Det var också att hon hela tiden berättade varför rörelserna är bra och hur de påverkar kroppen.

Även om pilates var nytt för mig, kunde jag förstå och känna hur kraftfulla rörelserna var.

Eva Söderholm – Pilates Instruktör

Eva har tre favoritövningar som kan anpassas och varieras att passa alla nivåer: Hundreds, Side Bridge och Swimming. Dessa övningar stärker framförallt bålens alla muskler. Extra mycket fokus är på den inre stabiliserande muskulaturen som ofta kallas ”core”. Tillsammans ger de styrka och smidighet till hela kroppen!

Pilates gör det möjligt för dig att fokusera träningen på specifika områden. Vilket är extra bra om du har speciella behov eller skador. Jag rekommenderar verkligen att du bokar en lektion första gången du provar! Helt enkelt för att bättre förstå övningarna och hur du ska röra dig innan du kan träna i grupp. Klicka HÄR för att hitta alla våra pilates-pass!

Vart kan du träna med Eva?

Eva lär ut Pilates på Inmo – Medveten träning, Anna Grisotti Pilates och Pilates Söder i Stockholm. Under sommaren har hon en Pilates Pop-Up i Torekov (Pop-Up Pilates – missa inte det!). Du kan också kontakta henne på +46730 404942 eller via eva@pilates-popup.com.

Bli först med att kommentera inlägget

Ladda ned på Google Play