Signes bananbröd – lite nyttigare, lite godare!

28.1.2019

Det bästa med bananbröd är att det är otroligt enkelt att baka, man använder matvaror som man kanske hade annars slängt och man kan trixa till den precis hur man vill!

På förra medlemsträffen träffades vi på Kühlers Dansskola och dansade jazz tillsammans. Temat var lite nyttigare och hälsosammare än andra medlemsträffar så vi bjöd på smoothies, bål utan socker, nötbarer samt mitt bananbröd. Här är hur jag brukar baka brödet, skriv jättegärna i kommentarsfältet om du har några tips på hur jag kan förbättra receptet!

Still Active Signes Bananbröd

Signes bananbröd

  • Mogna bananer – 3 st
  • Havregryn – 3 dl
  • Vetemjöl – 3 dl
  • Bikarbonat – 2 tsk
  • Salt – 1 tsk
  • Kanel – 1 msk
  • Kvarg – 3 dl
  • Flytande honung – 0.5 dl

Så här gör du:

Sätt ugnen på 200° och smörj bakformen – jag använder kokosolja!

Skala och mosa bananerna med en gaffel i en skål (jag mosar inte för perfekt – tycker det är gott med lite bananbitar som gör kakan saftigare)

Blanda de torra ingredienserna i en större skål. Rör sedan ner kvarg, honung och banan. Om smeten inte är tillräckligt lös så kan du hälla i mer kvarg, mjölk eller vatten.

Häll sedan ner smeten i bakformen. Jag brukar lägga i olika nötter (t ex. valnöt) eller riven kokos i botten av bakformen före jag häller i smeten.

Grädda i ugnens nedre del i ca 1 timme. Ta ut brödet ur formen och låt svalna på ett galler.

Tips: kakan blir bara godare efter ett dygn! Linda en fuktig kökshandduk runt brödet så att den håller sig extra fuktig!

Hoppas att bananbrödet smakar! Du kan äta den precis som den är, lägga på lite smör och ost så den blir matigare eller till och med sylt så den blir sötare!

Vill du ta en titt på Signes rödbetshummus-recept? Klicka här för att läsa mer.

Bli först med att kommentera inlägget