Stretch innan löpning – med vår favorit Pt- Mia

13.8.2017

Om du, precis som jag, och struntar i att stretcha innan du springer kommer här ett inlägg speciellt för dig! Fullt av stretch från vår favorit-pt!

Mia Mansfeldt, Still Actives favorittränare, har ett universaltips på hur man blir en bättre löpare: att börja löprundan med stretch. Hur självklart det än må låta, så är uppvärmning och även stretch innan löprundan något som många slarvar med. Inklusive jag själv! Jag har skippat det av den enkla anledningen att det känts som att det tagit för lång tid, eller rentav verkat onödigt.

Eftersom Mia vet bättre, har jag nu börjat stretcha även innan löpning, och märker redan en markant skillnad i hur länge jag orkar springa. Jag får mindre träningsvärk, samt att benhinnorna inte är lika ömma efteråt. Här är Mias 6 enkla steg för en kort, 8-minuters uppvärmning som är perfekt innan milen:

Innan löpningen, gör det här:

1. Gå på stället med höga knän i 1 minut, medan du rör armarna som att du marscherar. Avsluta övningen genom att trycka knät mot bröstet i 15 sekunder, byt sedan ben.

2. Gör utfall i 1 minut, stanna sedan i utfallsposition och förläng det bakre benet för att stretcha ut höftböjaren, byt sedan ben.

3. Gå upp och ned på en bänk, sten eller stubbe 10 gånger. Stanna med en fot på bänken/stenen/stubben och den andra på marken. Stretcha benet som inte är på marken genom att långsamt börja dig framåt för att försöka nå smalbenen eller tårna. Håll kvar 15 sekunder och byt sedan ben.

4. Stå med fötterna höftbrett isär och rulla upp på trampdynan (så att du står på tå), och tillbaka ned på hälen. Fortsätt att rulla 10-15 gånger. Sträck ut ett ben bakom dig till utfallsposition och försök samtidigt att få ned hälen till marken, medan du skjuter fram höften utan att lyfta hälen. Byt sedan fot.

5. Ställ dig i plankan på armbågarna eller händerna, spänn magen och håll i 10 sekunder. Se till att pressa höfterna uppåt. Ställ dig därefter i nedåtgående hund och håll i 10 sekunder. Repetera 3 gånger

6. Stretcha på alla fyra och sträck ut ryggen som en katt.

Kommentera gärna nedan om du provat den här uppvärmningen och märkt skillnad, eller om du har några andra tips eller funderingar. Glöm inte att anmäla dig till Tjejmilen med Still Active här! Det är Girl Power från sin absolut bästa sida!

–Signe

Ett svar till “Stretch innan löpning – med vår favorit Pt- Mia”

Lämna en kommentar

Ladda ned på Google Play